Verbond Van Verzekeraars Heet FRISS Welkom als Associate Partner

Dec 1, 2021

Verbond Van Verzekeraars Heet FRISS Welkom als Associate Partner

FRISS, leverancier van end-to-end fraude-, risico- en compliance oplossingen voor schadeverzekeraars over de gehele wereld, kondigt vandaag aan dat het Verbond van Verzekeraars en FRISS een associate partnership zijn aangegaan. Het associate partnership is onderdeel van het open platform; een nieuw initiatief waarin leden van het Verbond, insurtech partners en stakeholders binnen en buiten de verzekeringssector elkaar ontmoeten en door onderlinge samenwerking en kennisdeling meerwaarde creëren voor klanten.

Brancheverbreding, technologische ontwikkelingen en veranderend klantgedrag vragen om een verzekeringsketen waarin wordt samengewerkt en kennis gedeeld. De link tussen het Verbond van Verzekeraars en FRISS is een logische. Zo bleek uit de jaarcijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) dat in 2020 verzekeraars circa 13.000 gevallen van verzekeringsfraude ontdekt hebben. Daarmee is voorkomen dat onterecht een bedrag van ruim 88 miljoen euro werd uitgekeerd aan fraudeurs. De financiële schade door verzekeringsfraude is van invloed op de premies voor alle verzekerden in Nederland. Met de wereldwijde kennis van FRISS kunnen verzekeraars stappen maken in het aanpakken van fraude.

“Het is voor ons allemaal van belang dat verzekeraars fraude opsporen en aanpakken om zo premiestijgingen door fraude te voorkomen. Want daar zijn de klanten, consumenten zoals jij en ik, de dupe van. FRISS kan hier als associate partner een belangrijke rol in spelen," meent Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond.

Christian van Leeuwen, mede-oprichter en FRISS CSO vult aan: “Wij zijn vanaf onze oprichting in 2006 op een natuurlijke manier verbonden aan het Verbond. Ik ben daarom ook erg blij dat we als een van de eerste insurtech partners kunnen bijdragen aan het ecosysteem en onze wederzijdse inzichten kunnen gebruiken om de komende jaren verzekeringsfraude nog verder terug te dringen."

Over het Verbond van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars vertegenwoordigt ruim 95 procent van alle verzekeraars in Nederland. Als belangenbehartiger van alle leden speelt het Verbond in op maatschappelijke ontwikkelingen en verbindt zij de verzekeringssector met de samenleving. Daarbij staat het belang van verzekerden voorop. Het Verbond faciliteert een open platform: leden, associate partners, partners, sponsoren en stakeholders binnen en buiten de verzekeringssector ontmoeten elkaar. Met deze partijen werkt het Verbond aan oplossingen voor problemen rond bijvoorbeeld oudedagsvoorzieningen of de sociale zekerheid, maar ook rond de beveiliging van woonhuizen of de gevolgen van klimaatverandering.