Facts wordt Friss Investigations

Oct 29, 2019

FRISS Investigations II

FRISS verandert de naam van het core systeem voor fraudeonderzoek Facts! naar een nieuwe naam die beter aansluit bij de complete lijn van producten.

FRISS Investigations

Met de overname van Krammer Software bv in 2016, werd Facts! eigendom van FRISS. Destijds is bewust gekozen om de naamgeving te handhaven. "Dat is een goede keuze geweest. We hebben onze klanten het vertrouwen weten te geven dat FRISS de ambitie had om continuïteit te bieden", aldus Gerwin Marskamp, Product Manager SIU bij FRISS.

Inmiddels is het programma enorm uitgebreid. "We maken onder de motorkap van Facts! gebruik van diverse services van het FRISS platform. Denk bijvoorbeeld aan de Audit Trail service, die automatisch alle handelingen van de gebruiker logt. Meerdere producten van FRISS maken daar gebruik van, waaronder Facts!. Als we zo'n service verbeteren of uitbreiden hoeven we dat nu maar één keer te doen en niet voor alle producten separaat." Dat geeft de visie van FRISS aan: ontwikkelingen aan het platform zodanig realiseren dat klantwensen snel en eenvoudig over de hele lijn gebruikt kunnen worden, zodat alle klanten er voordeel van hebben.

Network Viewer

Een ander voorbeeld is de Network Viewer. Dit is een bestaande applicatie die fraudepatronen kan herkennen (fraudrings), uitschieters presenteert en gerelateerde dossiers in een grafische weergave toont, zoals bijvoorbeeld op een landkaart. Dit is een separate service die in het najaar aan Facts! wordt gekoppeld. "Deze moderne techniek ondersteunt de fraudeonderzoeker door gerelateerde dossiers op een heel andere manier te presenteren."

Binnenkort zal het casemanagementsysteem voor het eerst bij een verzekeraar in Latijns-Amerika ingezet worden. "We willen internationaal doorbreken om enerzijds meer ideeën en suggesties te krijgen hoe het programma verder te ontwikkelen, maar ook fraude scenario 's te kunnen delen onder elkaar en daar profijt van hebben", geeft Marskamp aan. “Als een nieuwe wijze van frauderen in Duitsland door een verzekeraar wordt ontdekt, wil je dat in Nederland toch ook weten en een systeem hebben dat dat herkent? Vergelijk het met een antivirus patch. Als er ergens in de wereld een nieuw computervirus wordt ontdekt, dan zorgt het antivirus bedrijf dat alle abonnees direct een bijgewerkte versie van het antivirus programma krijgen om weer veilig te zijn."

Grappig feitje: de naam Facts! is 18 jaar geleden door de gebruikers zelf bedacht en bij meerderheid van stemmen gekozen op de Golfbaan in Rijswijk. In de afgelopen jaren is het een begrip geworden in Nederland. "Ik hoop dat FRISS Investigations over 18 jaar eenzelfde bekendheid wereldwijd heeft", aldus een lachende Marskamp. Meer weten over FRISS Investigations? Demo aanvragen