Aite Group erkent FRISS in wereldwijd marktonderzoek naar fraude-oplossingen

Aug 15, 2016

Aite Group erkent FRISS in wereldwijd marktonderzoek naar fraude-oplossingen

Voor verzekeraars die data gedreven fraudemanagement wensen waarin veel expertkennis is ingebouwd, is FRISS een geweldige oplossing. Dit is één  van de resultaten uit het onderzoek naar oplossingen voor fraude detectie, zoals beschreven door Aite Group in hun rapport “P&C Insurance Fraud Solutions: Beyond Pay and Chase". In de studie komt FRISS naar voren als een leider binnen het vakgebied: “Dankzij de kennis van de industrie en eigen ontwikkelafdeling, biedt FRISS verzekeraars een platform met meer dan 500 direct te gebruiken indicatoren."

Kansen in fraudepreventie

Wereldwijd worden de kosten van fraude in verzekeringsland geschat tussen de 5% en 20% van alle claims. Fraudepreventie is daarom een belangrijke kans voor verzekeraars om hun winstmarges te vergroten. In het rapport identificeert Aite belangrijke trends in data security, opkomende technologieën en multi-channel fraudemanagement. Belangrijkste conclusie voor verzekeraars is dat fraudebestrijding een positieve klantbeleving niet in de weg mag staan. Dit omdat de klantloyaliteit nog steeds verminderd. Naast fraudebestrijding in het claims proces voorspelt Aite dat het belang van fraudedetectie in het acceptatieproces sneller zal groeien dan ooit tevoren.

Kansen in SaaS

Een van de uitgelichte trends is de verschuiving van “on premise" software installaties naar het gebruik van software in de cloud. Door Software-as-a-Service (SaaS) oplossingen te gebruiken kunnen verzekeraars gemakkelijk hun effectiviteit op het gebied van fraudedetectie vergroten. Dit bespaart hen bijvoorbeeld de investeringen in nieuwe hardware en werknemers; er is immers geen noodzaak tot langdurige implementatietrajecten. In het rapport komt naar voren dat, terwijl de meeste spelers nog pionieren met SaaS, FRISS een volledig SaaS platform kan bieden. Buiten ondersteuning binnen het claims proces ondersteunt het platform ook tijdens het acceptatieproces.

Focus op partners

Marc Mulder, Sales & Marketing Director bij FRISS herkent de resultaten: “het is geweldig om te zien dat naast onze on premise oplossing ook onze SaaS strategie zijn vruchten afwerpt. Wij streven naar eerlijke verzekeringen voor iedereen, wereldwijd. Als Europees marktleider hebben we een solide basis gelegd voor de uitbreiding naar andere regio 's -zoals Latijns Amerika. Natuurlijk is dit mede mogelijk dankzij het succes van ons groeiende partner netwerk." Aite  Group is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau dat zich richt op de impact van business, technologie en wetgeving voor de financiële sector.